No en escasses ocasions a la geografia en
l’àmbit professional li han mancat oportunitats. Això ha estat així en gran
mesura degut a una falta de coneixement generalitzada de les funcions que pot
desenvolupar un geògraf, més que per falta d’aptituds.
Com sabem, la geografia parteix principalment
de la variable espacial, és a dir, allò que pot ubicar-se sobre el territori, i
a partir d’aquí el geògraf té capacitat per avaluar “que ocorre”, estudiar-ho i
proposar un seguit d’actuacions.
Amb intensa relació amb les capacitats dels
geògrafs que ja s’han tractat en altres ocasions (veure “Les capacitats professionals del geògraf” i “El geògraf, un professional prou reconegut?”), la
crisi econòmica que va esclatar fa uns anys ha posat més consciència en la
necessitat d'identificar, planificar i gestionar el que ocorre en el territori i
a la societat. Per conseqüència, això posa de rellevància el paper dels
geògrafs i, per tant, d’aquí n’haurien de sortir no escasses oportunitats en el
posicionament com a professionals.
Que podem aportar els geògrafs?
Interdisciplinarietat, capacitat d’unir els
diferents camps per tenir un apropament global a un problema o camp d’estudi.
Capacitat de redacció de plans i projectes, d’escriure
de forma clara, guiant els arguments. És una competència imprescindible també
per la coordinació d’equips i de valor en dirigir reunions.
Aportar valor als perfils més tècnics
(arquitectes, ambientòlegs, enginyers de camins, etc.) degut a la capacitat d’interpretació
de dades des de diferents perspectives (de totes aquelles variables que interaccionen
sobre el medi).
Transmetre informació de forma simplificada.
Capacitat per treballar entre la part tècnica i la població.
Perquè això és innovador i de futur?
La innovació consisteix en la implementació de
nous o suficientment millorats productes, serveis, processos o formes d’organització,
generant una major productivitat i satisfacció de necessitats als usuaris.
Partint de l’escassa implantació dels professionals geògrafs com a perfils encara
escassament reconeguts, és aquesta debilitat el que els converteix en professionals
amb capacitat per donar un gir de 180 graus i d'introduir millores en el treball interdisciplinari dins de diferents sectors.
La multidisciplinarietat dels estudis universitaris, des del màrqueting a la didàctica,
passant per la geografia urbana, crea uns professionals que saben adaptar-se a
reptes varis combinant coneixements.
Inclús incidiria en el posicionament del
geògraf com a professional capacitat en entendre, avaluar i donar resposta, a
partir de l’anàlisi de dades, a l’optimització del funcionament de certs
problemes detectats en empreses de l’àmbit que sigui, grans o petites, que els
hi falti donar un salt qualitatiu en els seus productes o serveis.
Com a geògrafa entenc que ara més que mai és
l’hora de la nostra professió. És més, considero que com a professionals podem
donar un salt qualitatiu i innovador entorn a la necessitat imperiosa de dotar
de transversalitat i interdisciplinarietat a aspectes tècnics, col·laborant amb
companys arquitectes, ambientòlegs, economistes, sociòlegs, advocats, entre
altres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario